STANFORD UNIVERSITY NEWS SERVICE W e ) BRI,
FOR INFORMATION CONTACT: Bob Beyers -
ERITORS: Cautivnary note on sonflict of interest; the author of the following release witnessed ot the hospiiat
sit-in and the newspaper search and made a personal contribution to The Daily’s defense.

FOR IMMEDIATE RELEASE ' _ i ) Ry TR
SAN FRANGISEG, - STeeEpl) bt A7

Falo Alto police use of a search warrant in the offices of The Stanford Daily was unconstitutional, the
U.S. Circuit Court of Appeals for the Ninth District ruted unanimously late Thursday, Jan. 3.

The three-judge panel headed by Shirley Hufstedler adopted the opinion of District Court Judge Robar F,
Peckham that “‘a search presents an overwhelming threat to the press’ ability to gather and disseminate the news.”

In his Oct, §, 1972, ruling in the unprecedented case, Peckham said that third parties, not suspectad of g
crime, are entitled to greater protection under the Fourth Amendment, concerning search and sefzure, than ére
suspects. This is particularly true in cases involving the press “when First Amendment interests are involved,” he
added,

""Third-party searches of a newspaper office are impermissible in all but a very few situations, . . oA osemch

warrant should be permitted only in rare circumstances where there is a clear showing that 1) important materials
will be destroyed or removed from the jurisdiction and 2) a restraining order would be futile,

“To stop short of this standard would be to sneer at all the First Amendment has corne tg resrasent in
our society.” J——

The search occurred in the campus offices of the independent student newspar Aprii 12,1
police were looking for pictures of a sit-in at Stanford Hospital. Nothing was taken during™the-searetr=
believed to have been the first by pelice of a newspaper office in the U.S.

Since then at least “half a dozen" press offices and radio stations have been subject to searches, aceording
to Jerome B. Falk, who represented The Daily in the initial trial and the appeal. '

The Circuit Court also upheld the award of more than $50,000 in legal fees and related costs o 7ae Daity
by Peckham. Its decision noted that the 1976 Civil Rights Attorney’s Fees Awards Act Yexpressly states that it iz
applicable to actions like the present case, And the legislative history is crystalline on the point. . . .

“The (U.S.) Senate Report cited the award in this very case as an example of the fee awards which it
approved and which it intended to authorize in the Act.” _ '

Felicity Barringer, editor of 7he Daily when the search occured, said she was “ecstatic’” at the verdict. She
is now a Washington Post reporter. Other plaintiffs in the original suit included Daily staffers Fred Mann, now a
press aide to U.S. Sen. Lowell Weicker; Edward H. Kohn, now a reporter for the St. Louis Post-Dispatch, ard Hail
Daily, now a staffer with the Pasadena Star-News, arhong others. ;

Palo Atto has 20 days to file for a rehearing with the circuit court and 60 days to ask for a wiit of
certiorari from the U.S. Supreme Court. Marilyn Taketa, assistant Palo Alto attorney who argued the case, said no
decision has been made on a rehearing or an appeal. : . ®

If the verdict stands, it will "‘nip in the bud a practice which never should have happened,” Faik saig.
Stanford Law Prof. Anthony Amsterdam and Robert Mnockin also represented 7he Daily. Falk and Mriaokin are
with the San Francisco. firm of Howard, Prim, Rice, Nemerovski, Canady & Pollak.

Sigma Delta Chi’s Freedom of Information Committee, the New York Times Foundation, the CBS
Foundation, and several editors outside the Bay Area helped The Daily. o

The search was strongly condemned by Stanford President Richard W. Lyman, the Associated Press
Managing Editors, and the American Society of Newspaper Editors, among others, -

G711 when
ich is

—30—
2ATE ur



